Thursday, September 30, 2010

kambing ku lari lagi

suatu pagi..di sekolah SMK Tun hussein Onn..tepat pada pukoi 8.40...
(sambil masuk ke bilik kauseling)


"cikgu,pa salah saya cikgu...saya x wat salah pown cikgu....saya budak bek cikgu"
"kamu taw tak nama kamu paling atas dalam senarai pelajar bermasalah"
"saya wat pa cikgu??"
(cikgu keluar bilik hampir kat 10 minit wat pa x taw)
(then masuk balik)
"kamu taw tak apa salah kamu?"
"mna saya taw cikgu..saya wat pa cikgu?"
"saya pown x taw..tapi saya dngr bnyk aduan dri cikgu pasai kamu...dalam mesyuarat lepas..bnyk cikgu sebut pasai kamu"
"adoi..salah apa saya cikgu?"
"cikgu penah ada tegur kamu ta?"
"aaaaaaaaah...saya x taw cikgu..bnyk cikgu yg tegur"
"xkan kamu x taw"
"laaa...saya mmg x taw la"
"kamu pakai anak tudung ta?"
"saya pakai la...dri awai bukak skolah sampai la arini saya pakai..awt?"
"abis tu..kenapa cikgu lain ckp x pakai"
"hmm....ni mesti pasai kes nmpk rmbut...ala cikgu...depa sumua tuh bohong kuat...saya pakai neh...x mai check...taw mai serbu"(darah da naik neh)
"haaa...abis tu kenapa rambut nmpk?"
"cikgu!ni kes sblom raya cikgu...time tu rmbut saya pnjg...lani saya da ptg pendek.."
"cuba kamu selak tudung tengok"
(sambil menyelak)
"kamu x pakai anak tdung ka?"
"saya pakai la cikguuuuuuuuuuuuuuuuuu....cuma x ikat ja..."
"knapa x ikat?"
"saya baru wat rambut...nnt rosak la rmbut saya"
"hmm...cuma kamu demo jalan tngok"
(pun buat lah demo jalan)
"haaaa....x nmpk kan cikgu....saya da kta da.."
"cikgu mna slalu tegoq pasai rambut?"
"goay ngan siti sarah"
"tapi rambut kamu still nmpak skit"
"alah cikgu skit ja....bkanya bnyk...la sng...saya p potong botak bru taw"
"kamu boleh lagi ckap alah..sdgkan nmpk seutas rmbut neh bedosa....."
(x smpt dia habis..aku potong)
"haaa...saya taw saya taw = = ' "
"lani kamu nak wat pa nak tangani masalah nih.."
"saya nak p ptong botak...biaq sumua cikgu puas"
"kamu boleh janji ngan saya kamu pakai anak tdung"
"SAYA MMG DA PAKAI ANAK TUDUNG LAAA....hish"
"abis tu rmbut dok nmpk" (cikgu neh mmg x paham bahsa)
"yelah2...nnt saya ikat sanggul"
"haa..kan bagus...ni bru kesalah petama kamu"
"what..saya wat slah pa gi cikgu?"
"ada cikgu cakap kamu duduk x sopan"
"haaaaaaaaaaaa..duduk x sopan??"
"ya...kamu duduk cmana?"
"saya cuma besila atas kursi ja cikgu...x sopan ka??"
"kenapa kamu besila?"
"kaki sya lenguh...sya besila la plak"
"klu lenguh jln2 la dlm kelas"
"cikgu x bagi jln dalm kelas"
"tp cikgu goay kata kamu duduk smbil selak kain"
"HAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!! masa bila pulak sya duduk smbil selak kain...xdak keja nak wat cmtu..goay tu bohong ja lebih...x penah saya duduk selak kain.....hergggh! "
"maybe time kamu nak besila teselak"
"TER-selak...bkan sja2 selak...saya x penah selak kain kehh "
"boleh ta lepas neh kamu x yah duduk besila lagi atas kursi"
"tengoklah dulu"
"la..jgn mcm nih...abis tu mcm mna nak selesaikan kes ni?"
"xtaw cikgu,...x boleh kot...bkan saya sja2...dia automatic naik sendri"
"dah terbiasaka?"
"hala"
"setiap hari ka kamu buat mcm tu?"
"lah setiap hari..jarang2 la "
"hmm...ada lagi kesalahan kamu nih"
"apadia plak dah cikgu"
"pikir tngok apa lagi"
"hmm...maybe saya tidoq dlm kelas"
"taw pon"
"knpa kamu tidoq dlm kelas"
"da sya ngantuk saya tidoq la"
"kamu tidoq lambt ka"
"jarang la...kdg saya tidoq pown bkan sbb ngantuk...sbb boring sngt dngaq cikgu ajaq..."
"waktu apa slalu kamu tido?"
"Bm...sbb time bakaq boring gila cikgu,..saya gerenti sure ramai tidoq time dia...mmg boring gila"
"apa yang boring?"
"ntah..saya pown x taw...ssh nak explain"
"lagi waktu pa kamu tidoq?"
"time sc ngan sejarah kot..tp time sc bila kat makmal ja"
"penah cikgu tulis nma kamu dlm pemantawan sbb tidur?"
"arrr...ada..dua kali...cikgu geo stu...cikgu bakaq stu"
"hmm...sbb nie lah nma kamu naik"
"tp cikgu bkan saya sorang yg buat..ramai lagi...knpa sya yg kena"
"kamu penah melawan cakap cikgu kamu"
"x pnah pown...sumua cikgu aims saya,...apa slah saya?"
"maybe sbb kamu ada wat slh ngan cikgu,,,so cikgu aims kamu la..."
"saya ja cikgu nmpk kesalah...yg lain x pown"
"kamu perasan x ada apa2 perubahan kat diri kamu"
"tak"
"xkan kot...diri kamu sendri"
"saya x taw"
"kamu stress?"
"setiap hari"
"kenapa"
"sumua cikgu asyik aim saya....bara la jugak"
"masa form 1 kamu mcm neh ta?"
"sma ja cikgu...skang ka..taun lepas ka...saya x ubah pown"
"mcm biasalah"
"ya"
"ada terpengaruh ngan kawan sekarang"
"depa tu kwn saya dri form 1...n xdak kna mengena ngan depa cikgu"
"ok..so boleh ta kamu jnji nak ubah sikap"
"xtaw cikgu"
"mana boleh x taw...saya kena bntgkan kes kamu nih kat mesyuarat satgi..."
"besaq sngt ka kes saya?"
"xlah...tp nma kamu paling atas...so tindakan pertama...cikgu kena kaunseling kamu...tnya masalah kamu"
"hmm...tengoklah"
"mna boleh mcm neh...kalu kes kamu neh berlarutan...cikgu terpaksa pngil waris..boleh jnji tak neh"
"hmmm..insyallah cikgu"
"haa..insyallah...amin..cikgu harap kamu berubah la ye.."
"ya ya"
"nah isi borang neh"
(n bla bla bla...tamat la sesi terbosan neh...hampeh pnya cikgu...neh cikgu mazwani..nasib bek mazwani..klu nizan..da lama aku maki hamun...hampeh dia tuh hergghh)


p/s : pnjg lagi actually..tp aku pndekan..malas nak taip pnjg2

No comments: