Wednesday, June 15, 2011

TIPS RAMBUT SIHAT


entry kali nie aku just nak share tips jaga rambut.memandang aku tersangat menitiberatkat kesihatan rambut aku yang mahal (cewah)  haha.ada la jugak orang tanya camna aku jaga rambut .so first thing ialah.aku buat rebonding :)  yeah.rambut aku dah tak original.setiap tahun aku buat rebonding.start masa aku standard 5.
rambut aku yang asli sangat macam orang asli.kembang dan curly.curly besar besar.macam ats straight bawah curly.ee.tak suka.so disebabkan itu aku telah menghabis kan dekat 1500++ kalau dikira balik dari aku dajah 5 sampai sekarang.duit buat rambut duit ubat dia,steam rambut,minyak rambut kaler rambut.sumuanya.so lepas nih aku dah tak cadang nak rebonding.MAYBE :)

sebelum kluar rumah.benda paling penting sekali.RAMBUT.orang cakap rambut tuh mahkota perempuan.i know as muslim kita kena pakai tudung bila dah cukup umur.but aku still lagi nak free hair.bak kata aku,"hidayah tak sampai lagi"  hehe.aku akan pakai tudung but one day.tak selamanya aku free hair.
rambut nih benda paling penting dalam hidup aku.so penjagaan terhadap rambut aku yang panjang nih.
benda yang selalu aku guna nih

1.shampoo/conditoner



kalau bab nie aku lagi prefer herbal essences.sebab guna nie rambut wangi sangat sangat.plus rambut jadi lembut lepas guna.kadang aku guna raspberry kadang guna yang pink.yang len belum try.
so.try la pakai shampoo nie.gerenti punya korang suka.sebab memang rambut wangi even dah 2 3 hari.


2.Tambahan





so.ini dua aku selalu la guna.but mostly aku guna gatsby.heh.sapa cakap perempuan takleh pakai.aku pakai boleh ja.gel nih dia tak keras tau.bila pakai rambut lembut plus wangi.cari la yang sesuai.jangan cari gel yang buat rambut keras.aku guna yang SOFT.okay yang J'One tuh dah nak habis.menampakkan sangat kekerapan aku guna.Harga dia cuma RM26.and boleh dapat kat mana mana salon.maybe.yan gatsby tu harga dia RM5++ murah ja.boleh dapat kat mana mana pasaraya.


aku tatau tips untuk jaga rambut actually.but aku guna cara sendiri untuk jaga rambut aku nih.
but yang aku tau.jangan sikap rambut terlalu kerap.aku tak tau kenapa.so biar aku wat research kejap.

okay dah tau.sikat rambut terlalu kerap boleh menyebabkan kecederaan pada kulit kepala and menjadi salah satu sebab penguguran rambut serta dandruff.dandruff actually cell kulit kepala kita yang dah mati.so kepada sesiap yang mengalami masalah dandruff yang la sikat terlalu kerap and guna shampoo yang anti-dandruff.

okay.kalau nak tau.aku mengalami rambut rosak yang amat kritikal.tahap gaban.even aku selalu jaga rambut.bila buat research.aku paham kenapa rambut aku rosak.disebabkan aku selalu rebonding rambut,dye n sewaktu denganya,telah menyebabkan kerosakkan pada cuticle rambut yang membawa kerosakan ikatan protein pada rambut and buat rambut jadi lemah.sebab tuh senang putuh.*cuticle tuh aku tak tau menatang apa.

kalau korang terlalu kerap shampoo rambut.ingat.shampoo rambut yang terlalu kerap tak baik tuk kesihatan rambut.boleh menyebabkan kelembapan pada rambut hilang dan menjadi kering.and jangan pula jarang shampoo rambut.nie lagi tak baik.boleh menyebabkan rambut berminyak dan kulit kepala jadi gatal gatal.paling maksimum.shampoo la rambut anda 2 hari sekali.

pengunaan hairdryer,iron n whatever sewaktu denganya.sememangnya bawak kesan buruk.well.even bawak kesan buruk.ramai yang guna ka? tak yah cakap orang lain.aku sendiri guna.setiap kali lepas cuci rambut ,aku akan lap bagi lembap.nthen baru guna hairdryer.sebab tuh la rambut aku selalu kering.bab iron rambut pula.aku selalu guna jugak bila nak keluar tengok rambut.alaah messy nya sebab dah mula curl then aku akan guna iron.buat rambut aku rosak cepat.so.kepada korang sumua yang gunakan hairdyer n iron.kurang kurang kan la guna. ^^

so.ini tips yang aku dapat.hasil dari google.yang aku dah research.

7cara  mengurangkan keguguran rambut.

1.shampoo rambut sekurang kurangnya dua hari sekali.

2.Jangan keringkan rambut dengan menggunakan tuala dengan secara kasar. Sebab rambut time basah, akar dia sgt lembut n mudah untuk putus. Seelok2 nya usap rambut dengan tuala secara lembut.

3.jangan guna sikat yang rapat rapat tuh.actually tak bagos tuk rambut sebab dia buat bagi cepat rambut kita gugur.

4.sebelum shampoo rambut.sikat dulu rambut.so nanti time mandi tadelah rambut kusut.but aku time tengah shampoo aku selalu sikat rambut.baru lembut :)

5.time shampoo rambut,make sure shampoo betol betol.biar sampai kena kulit kepala.dan jangan bagi kena hujung rambut.lepas tuh bilas betul betul .

6.guna conditioner lepas shampoo.jangan bagi kena kulit kepala but sapu kat hujung rambut.lepas tuh cuci la betul betul.

7.bagi yang memakai tudung.pastikan rambut korang kering sebelum pakai.jangan pakai tudung time rambut basah.boleh menyebabkan rambut hapak,berbau dan berbuah.

12 cara jaga rambut dari hanis zalikha 

1. Basuh rambut selang sehari.

2. Never basuh waktu pagi, waktu malam sahaja.

3. Sarung bantal satin.

4. Letak bedak di bantal sebelum tidur (untuk kurangkan minyak dan berbau harum).

5. Jangan basuh rambut guna air panas. Kalau boleh guna ice lebih baik sebab semakin sejuk, semakin bersinar.

6. Selepas styling yang berat after hair show, basuh rambut guna perapi dulu, diikuti dengan shampu.



7. Selalu lindungi dari matahari (sebab I selalu pakai cap). Kalau tengok orang pakai tudung punya rambut, banyak yang sihat (hikmah).


8. Saya jarang letak produk rambut. Sangaat jarang.

9. Sejujurnya, saya tidak memiliki sikat. Kalau selalu sikat rambut menyebabkan kuasa statik menjadikan rambut frizzy. Macam letak kepala dekat dengan tv bila nak on. Kan meremang sikit haha.

10. Guna jari pun boleh. Sikat rambut guna jari masa mandi.

11. Jangan keringkan rambut guna pengering rambut atau tuala secara kasar. Lepas mandi, balut je dengan tuala, then agak-agak dah tak menitik air, buka tuala dan biar ia kering semulajadi.

12. Kalau pakai tudung, tak pernah pakai masa rambut basah.




ini saja aku boleh share ngan korang sumua.susahkan nak jaga rambut?but tulah.kita orang perempuan kena la jaga rambut.rambut tuh mahkota wanita.bagi yang pakai tudung.pun jangan la tak jaga rambut.mesti kena jaga rambut juga.kalau dah kahwin nanti.suami tengok pakai tudung alahai comeynya.bila bukak tudung.naahh.rambut macam 0.o tak selera suami nanti.haha.

okay la da pkol 1.esok sekolah.nanti bila aku on9 lagi.aku share benda lain pulak okay :) bye bye !

No comments: